מה היא סמכות של ועדה רפואית, האם מדובר סמכות מעין שיפוטית ומתי בית המשפט המחוזי מתערב בשאלה משפטית?
תפקידה המרכזי של ועדה רפואית לפי החוק הינו להכריע בשאלה הזכויות של האזרח ע"י קביעת אחוזי נכות רפואית.
הועדה המרכזית פועלת מתוך סמכות סטטוטורית וכגוף מעין שיפוטי ולכן היא כפופה לחוק וכללי המשפט המנהלי ולאור כל עליה להיצמד לדרישות החוק. עליה להפעיל שיקול דעת בעת קיבעת החלטותיה וכן לשמור על עקרונות של צדק טבעי, השוללים משוא פנים וניגוד עניינים. פניית הועדה הרפואית העליונה ליועץ המשפטי של אחד הצדדים, לא ידיעת הצד שכנגד, וקבלת יעוץ משפטי בסוגיה משפטית, הינה פעולה לא ראויה בעליל, הנוגדת את כללי הצדק הטבעי. כמו כן, על הועדה לתת זכות טיעון למי שצפוי להיפגע מהחלטתה. (רע"א 6846/03 אהרון רואי נ. קצין תגמולים). החלטותיה של הועדה מבוססות על חוות דעת של מומחים מקצועיים. הועדה מורכבת מרופא מומחה בתחום רפואי מסוים ומזכיר שתפקידו ליידע את המבוטח על זכויותיו ולרשום את פרוטוקול הועדה, אך כמו כן, ייתכנו מקרים בהם אנשים עם מוגבלות\מחלה קשה אינם יידרשו להתייצב בפני הועדה. הועדה הרפואית רשאית להפחית ולגרוע מאחוזי הנכות שהיו לנכה, אך יש מקום להזהירו בדבר אפשרות כזו, על מנת לאפשר לו לטעון טענות נוספות. (רע"א 10572/06 סלמאן פרג' נ. קצין תגמולים).
הודעה הרפואית פועלת כגוף 'מעין שיפוטי', שתפקידו להחליט בין שני צדדים המתדיינים בפניו, הנכה וקצין התגמולים. קצין התגמולים אינו יועץ של הועדה הרפואית, קצין התגמולים הוא מתדיין בפני הוועדה הרפואית כפי שהנכה מתדיין בפניה. הועדה הרפואית והממונה עליה אינם עושי דברו של קצין התגמולים אלא מקיימים דברו של המחוקק, ודברו של המחוקק כמו גם מעשיהם שלהם, כפופים לביקורת שיפוטית ולא לביקורת של קצין תגמולים. הועדה הרפואית של משרד הביטחון חייבת לקיים אמות מידה שמתאימות לטריבונל מעין שיפוטי ושאינן אמות מידה לפורום רפואי סתם. על החלטת הועדה להיות מנומקת, ברורה ומפורשת אשק ממנה ילמד לא רק רופא אחר את הלך המחשבה שהביא להחלטה, אלא גם בית הדין יוכל לעשות זאת ולבחון האם הועדה נתנה פירוש נכון לחוק (דב"ע 01-1356 לביא נגד המוסד לביטוח לאומי). הועדה אינה חייבת לקבל את מסקנות חוות הדעת שהוצגה לה, אך חייבת להתייחס אליה התייחסות עניינית ומנומקת ובפרטי לקביעות המומחה, ככל שהן שונות מקביעותיה. (חסידה נפץ נ' מדינת ישראל).
בית הדין מוסמך לדון במסגרת ערעור על החלטות ועדות רפואיות רק בשאלות משפטיות. הביקורת השיפוטית על החלטות הוועדות, נעשית באמצעות של הגשת "ערעור " לבית הדין, ולאחר מכן בדרך של "ערעור ברשות" לפני בית הדין. נקבע, כי במסגרת סמכותו של בוחן בית הדין אם הועדה טעתה בשאלה שבחוק, חרגה מסמכותה, הסתמכה על שיקולים זרים או התעלמה מהוראה המחייבת אותה (פד"ע יצחק הוד – המוסד לביטוח לאומי). היקף הביקורת מצטמצם לעילות אלו בלבד. מרגע שהתברר כי נפלה טעות משפטית בהחלטת הועדה הרפואית, כלל הוא, כי אין בית הדין עצמו מתקן את הטעות – למבט במקרים נדירים ביותר, בהם תיקון הטעות אינו מחייב על ידע או שיקול דעת רפואי, אלא הוא מחזיר את העניין לוועדה הרפואית, בצירוף הוראות.
מוזמנים לפנות לייעוץ משפטי ללא עלות – עורך דין משרד הביטחון אלי סבן